10 TIPP amire mindenképpen figyelj az esküvőszervezésnél
1, Szánj időt a szervezésre!
Munkaidő után, és a mindennapi élet mellett kell keresnetek szolgáltatókat, kellékeket, szerveznetek, döntenetek egy csomó olyan dologban, amiben még nincs tapasztalatotok.
“Olcsót vagy drágát, kéket vagy zöldet, 1 játékot vagy 2 játékot, mi legyen a meghívó szövege…. épp, mint a házfelújításnál.”
Ráadásul, ha nagy nehezen megvan a döntés, hogy kit szeretnél, mint fotóst, könnyen lehet, hogy nem ér már rá, és a második jelölt sem. “Krrrr… vissza a start mezőre”.
Épp ezért, az esküvőre való készülődést kezd el már egy évvel azelőtt, amikorra a nagy napot kitűzted.
Sprintekben gondolkodj, ami után lehet pár hónapot lazítani és félretenni a témát.
Elsőkörben legyen meg a helyszíned, szertartásaid, majd a szolgáltatóid. Ha nagyjából megvagytok és legalább “ceruzával” mindenki beírt titeket a naptárba, lazíthatsz egy kicsit.
Majd 2-3 hónap múlva vedd elő újra a témát és oldj meg megint egy kör feladatot. Ne izgulj, adja majd magát, hogy miket kell megoldani.
2, Aludjatok külön a nagy nap előtt!
Ez egyrészt fokozza a várakozást. Ne izgulj, így se úgy se fogtok tudni korán feküdni és későn kelni. Vegyétek magatokat körbe a legjobb barátaitokkal és barátnőitekkel és külön-külön lazuljatok egyet. Persze ne a Másnaposok 3.-at rendezzétek meg. Egy új fejezet kezdődik az életedben..
Másrészt ez praktikus is. Ha megnézed a nagy nap forgatókönyvét, Menyasszonyként 3 óra készülődés vár rád, a vőlegénynek ez nem több mint fél óra, így reggel már külön út vár rátok!
3, Ne készülődj, hangolódj!
Készülődés helyett jobb szeretem hangolódásnak hívni, azt a kb. 3 órát, amikor a “Haj-smink-ebéd-ruha” történések vannak. Itt is javaslom (ha tehetném kötelezővé tenném), hogy szóljon valami zene a háttérben egy zene lejátszóról, igenis pukkanjon egy üveg pezsgő és legyenek körülötted azok, akik neked igazán fontosak. Így nem rápörgeted magad a napra, hanem ráhangolódsz arra. Ráadásul lesz egy csomó segítséged, akik, ha kell valami, rögvest segítenek.
4, Készíts olyan menetrendet, amiben nem kell rohanni
Az esküvői forgatókönyvet érdemes lazára tervezni, például, ha tudod, hogy a templom és a helyszín között csak 5 perc az út kocsival neked, azt számold 15 percnek. Egyrészt, mert jóval többen vagytok, így lesz, aki messzebb tud megállni, másrészt, mert nem vagyunk egyformák és 60-80-100-.... ember igényét kell tudjuk egyszerre kiszolgálni. Ez minden programra igaz. Nem elvárható és nem is cél, hogy a vendégek meg akarjanak felelni, a Vendég legyen Vendég és legalább ilyenkor ne kelljen rohannia és megfelelnie, ez nem céges buli, ahol ott a főnök és jól kell viselkedni.
5, Hagyj “én időt” a forgatókönyvben.
Gyakori hiba, hogy szoros a programterv, mert mindennek meg kell lennie. De így épp az marad ki, ami a legfontosabb, hogy igazán jelen legyetek. Veletek folyamatos a történés a nap folyamán, ami nemcsak fizikailag, lelkileg is megterhelő, ha erre nem figyelsz másnap úgy fogsz felkelni, hogy azt érzed egy idő ugráson vagy túl. Mindezt a lazára hagyott menetrenddel együtt mondom, azaz nem csereszabatos. Rengeteg energiát, időt és pénzt tesztek ebbe a napba, hagyj magadnak is időt benne, hogy te is jól érezd magad!Az “én idő” jó még azért is, ha netán megcsúszik valami a nagy napon.
6, A nagy napon, már “Engedd el”!
Addig tegyél meg mindent, hogy minden a helyén legyen, aznap már ne szervezz, ne idegeskedj, hidd el, hogy jó lesz. Keress olyan szolgáltatókat, akikben megbízol, akik tudod, hogy a te javadat akarják. És ha elengeded megtörténik a csoda, és aznap még az eső is eláll neked, ha igazán szükséged van rá. Ti vagytok a meghatározó energia a férjeddel (de jó ezt leírva látni, nem?!), pont mint a főnök a cégben, amilyen erőt és energiát sugároz, azt veszi fel a csapat minden tagja, itt is így van.
Ha Te stresszes vagy, hidd el mindenki érzi, és mindenki az lesz.
Aznap már engedd el! Hidd el segítünk! TÉNYLEG!
7, Ne túl éld a napot, hanem megéld!
A készülődés végére olyan sokatoknál hallom vagy érzem a “csak legyünk túl rajta” életérzést. Az esküvőszervezés bizony embert, pénztárcát és a lentiek alapján akár kapcsolatot próbára tevő feladat (is lehet!), próbáld élvezni, és gondolj arra, hogy mindezt valami nagyobb jóért cserébe teszed. A nagy napon mindent visszakapsz kamatostul, tényleg életetek egyik legszebb napja lesz, ÍGÉREM!
Könnyű azt mondani, igaz?!
Ezért fontos, hogy a lent és fent leírtakat próbáljátok eszközölni.
8, Ne legyen túl nagy a tánctér
Ezt nekem úgy tanították, hogy ennek az a pszichológiája, hogy kis tánctéren még kevés ember is azt a hatást kelti, mintha nagy buli lenne, míg nagy tánctéren még a sok ember is tűnhet úgy, mintha alig lennének. Ez sokszor nem is tudatos, inkább olyan tudatalatti gondolat. A tánctér és a buli érzet, akkor jó, ha zsúfolt hatást kelt, mert akkor nem érzem, hogy mindenki engem néz táncolás közben, így jobban el tudom engedni magam és szívesebben csatlakozom. Kívánom Nektek, hogy ne legyen igazam, és ne férjetek el a tánctéren, annál jobb! Én leszek az első, aki segít helyet csinálni, kisujj eskü!
Ráadásul a képeken is jobban néz ki, meg a vendégek fejében is az marad meg, hogy mindig tele volt a tánctér = jó volt a buli.
“Jó jó, de a mi helyszínünkön nagy a tánctér, ez adottság”
Nem, nem az. Lehet oda tenni, könyöklőt, vendégkönyves asztalt, és a dj-nek sem kell a sarokban lennie, meg a desszertes asztalnak sem. Lehet ügyesen játszani a térrel.
“hogy számoljam ki, hogy mekkora tánctér kell?”
Oszd el a násznép létszámát 5-tel. Egy átlagos (bár fogalmilag bátor ilyet megállapítani) buliban a násznép egy része a dohányzóban leledzik, ott lehet jót beszélgetni, meg rozézni, egy részük ül az asztaloknál, egy részük az italpultnál tobzódik, egy részük táncol és még egy hányad lézeng valahol mindezek között vagy épp a parkban, szobában. Erre hagyj rá egy kicsit kb +10%-ot, és meg is vagy.
Konkrétan egy 100 fős lagzinál, (100/5= 20 + 10% ráhagyás, azaz +10 fő) kb 30 főre elég táncteret érdemes hagyni, ami nem nagyobb, mint 30nm. Meg is vagyunk!
9, Ne akarj ‘MINDENT IS’, belepakolni egy napba.
Tudod, jóból is megárt a sok. És a kevesebb néha több.
Nem kell 5 játék egy nap..elég ha 2 van, de az legyen jó! Ne akarj egyszerre templomi szertartást, meg polgári szertartást, meg esti szertartásvezetős szertartás, plusz naplementés fotózást, meg délutáni kreatívot, meg 3 betanult táncot, és 2 firs look-ot.
10, Hagyd a fiút
Ha eddig eljutottál és elolvastad az előzőeket, talán nem haragszol meg ezért, de ez van, ez az igazság! (persze nem mindenhol)
Az első pontban leírtak alapján, ahol azt részleteztem, hogy már a szervezés is egy embert próbáló feladat rájöhettél, hogy az esküvőre való felkészülés könnyen lehet egy kis próbatétele a kapcsolatotoknak, de bizton fogtok benne sokat vitázni, remélhetőleg mind többen pedig jókat nevetni.
Már csak a nő vs férfi szerepek különbözősége okán. (Tisztelet a kivételnek!)
Ráadásul sokszor érzitek úgy, hogy mi fiúk ebből kivonjuk magunkat és egyedül vagytok.
A leggyakrabban férfiként máshogy működünk, mint Ti, (tisztelet a kivételnek, de még én sem vagyok az!) ezt jobb szeretjük Rátok bízni, hiszen az egész napot miattatok szeretnénk. És ezért nem illik haragudni ránk! Az esküvőre való felkészülés tapasztalatom szerint bizony javarészt a lány dolga szokott lenni. Nekünk fiúknak a legtöbb esetben mindegy a dekor színe, meg a DJ neve, nem akarunk elveszni a részletekben. Jól akarjuk érezni magunkat. “Legyen jó a zene, a kaja, és legyen elég pia, és persze Te legyél boldog” - nekünk ez a fontos!
És ettől még nem leszünk se jó, se rossz férjetek, társatok..
+1 ráadás: Mi kell a jó bulihoz?
Egy jó zenei előadó, de még az is kiküszöbölhető, ha félre nyúltok vagy csak a násznépet nehéz rábírni a bulizásra. Ha a következőket betartod, nem lesz gond:
-
A pár legyen a tánctéren minél többet: Ha ti ott vagytok, a násznép is jönni fog
-
Ne legyen túl nagy a tánctér, (ezt fentebb írtam) így előbb csatlakoznak a félénkek, jobban néz ki képeken és az emlékekekben is az él majd, hogy mindig tele volt a tánctér = jó volt a buli!
-
Italpult-dohányzó-tánctér-->ezek mindig legyenek a lehető legközelebb egymáshoz! Ezt nevezem én esküvői szentháromságnak.
-
Hagyd a zenészt élni, ne adj neki egész estés tracklistet. Mondd el, hogy mit szerettek és mit nem, de bízd rá magad, ez is egy szakma. A CM-nek sem nyomtatod ki a szövegét, a dekorosnak sem mondod meg, hogy hogyan kösse a virágot.
-
Ne legyen a vacsorára szánt idő több, mint bruttó másfél óra, azaz válassz olyan felszolgálás típust, ami bő egy óra alatt kivitelezhető. Forgatókönyvben erre mi másfél órát szoktunk tervezni kávéval, cigivel, pálinkával. Ez azért fontos, mert ha 2 órát ülteted a násznépet, utána annál nehezebb felrázni őket.